Over De Eendracht

Op deze pagina vindt u informatie over onze watersportvereniging. U kunt bijvoorbeeld alle wedstrijd uitslagen online volgen, ook is het mogelijk om foto’s en aankondigingen van evenementen op te zoeken.

Passanten en andere geïnteresseerden kunnen een keuze maken in de menubalk om informatie te vinden over onze vereniging. Hier vindt u onze havenfaciliteiten, het ontstaan van onze vereniging met de haven en een route beschrijving.

“In de haven ligt zij veilig aan, maar daarvoor is het schip niet ooit gemaakt. Ze lonkt weer tot haar op te gaan.”

Ontstaan van Watersportvereniging De Eendracht

Onze jachthavens “De Nieuwe Haven” en “De Zuiderzee Haven” liggen in het centrum van het mooie schilderachtige dorp Spakenburg. Eertijds was het een vissersdorp aan de Zuidwal van de voormalige Zuiderzee met een grote vloot Botters.

Veel van deze schepen zijn inmiddels verdwenen, maar de meeste die overgebleven zijn, vindt U hier liggen. Omdat Spakenburg met Eemdijk, Zevenhuizen en Bunschoten de gemeente Bunschoten vormt, voerden de Botters als visserijnummer BU. bijv BU.210. Dit nummer wordt thans gevoerd door een Botter die in 1986 aan de hand van originele mallen op de plaatselijke scheepswerf is gebouwd en als gemeentebotter fungeert.

In 1887 is de Nieuwe haven aangelegd ter bevordering van de visserij in Spakenburg. Deze nieuwe botterhaven die in gebruik was tot +- 1964, werd voor de visserij weer overbodig, en in gebruik genomen voor de pleziervaart. De vereniging heeft bij de oprichting op 19 januari 1966 de naam overgenomen van de plaatselijke visserijvereniging “De Eendracht”, die vanwege het verdwijnen van de vissersvloot door de inpoldering van het IJsselmeer, in 1964 werd opgeheven. Daardoor blijft de naam van deze vereniging, eertijds een begrip in dit dorp, voortleven.

Hiernaast ziet u een kaartje uit 1876, Spakenburg was toen nog het einde van de Grebbelinie, er stonden schansen en batterijen.
Op de luchtfoto daaronder ziet u de situatie in 2015.

Naast de Nieuwe haven is de Zuiderzeehaven sinds 2014 de nieuwste aanwinst voor onze vereniging.
Voor de Oude haven, de museumhaven, treedt onze vereniging ook op als gastheer.